Jaarboek 2017

Lezing 25 maart 2017: 25 jaar Heemkundige Kring Glabbeek – Staf Thomas – Op de 'Academische Zitting' van 25 maart 2017 werden de aanwezigen vergast op een lezing van Staf Thomas, ereconservator-archivaris van Tienen. Wij publiceren de integrale tekst van deze lezing, waarin ook een paar waardevolle suggesties voor de aanpak van heemkunde in het algemeen zitten.

25 jaar Heemkundige Kring Glabbeek: een terugblik – Dries Ceuppens – Onze Kring werd opgericht in 1992 en bestaat dus dit jaar 25 jaar. Als een van de strijders van het eerste uur blikt Dries Ceuppens terug op het ontstaan en de groei van de vereniging, met haar hoogtepunten en moeilijkere momenten.

50 jaar PC'ke te Bunsbeek – Edmond Denruyter  – Een goede 50 jaar geleden, na het verdwijnen van de toneelzaal en het café van Germaine Donvil, werd in Bunsbeek de behoefte vastgesteld om de parochiezaal te vervangen door een betere infrastructuur. Dit was de aanloop naar het PC'ke, dat ondertussen dus 50 jaar bestaat. Dit artikel beschrijft de hoofdpunten uit deze halve eeuw

Wereldoorlog I: Het angstjaar 1916 – Koen Lagae  – In 1916 was in Duitsland het tekort aan arbeiders bijzonder groot, doordat zovele geschikte mannen naar het front gestuurd werden. Als oplossing hiervoor startte de bezetter in oktober 1916 met het wegvoeren van Belgische 'dwangarbeiders' naar Duitsland. Op 20 of 21 november van dat jaar had een monstering van mannen jonger dan 55 jaar plaats in Tienen, waarna een aantal 'uitgekozenen' naar Duitsland gedeporteerd werden. Dit artikel verhaalt over de lijdensweg van deze gedeporteerden van bij ons.

De zoektocht naar de gecrashte Lancaster – Peter Reekmans – Op 5 maart 1945 stortte een Britse AVRO Lancaster bommenwerper neer in een drassige weide in de buurt van de Rotelmolen in Pamelen. De 7 bemanningsleden kwamen daarbij om. Na een vergeefse bergingspoging in 1946 bleef het wrak met zijn inhoud in de grond zitten, tot in 2016 gestart werd met de voorbereiding van de opgraving met inzet van moderne middelen. Dit artikel verhaalt in het kort de voorgeschiedenis en het verloop van de jongste bergingsoperatie.

Herinneringen van Pauline 'Plienke' Willems, vroedvrouw – Opgetekend door Edmond Denruyter en Staf Vandegaer – Plienke startte haar carrière als vroedvrouw in 1944. Nadat haar echtgenoot Frans Vandermeulen in 1958 veldwachter werd, is ze gaan werken voor het 'Kinderwelzijn' (nu Kind en Gezin). Samen met Frans speelde ze gedurende vele jaren een belangrijke rol in het sociale leven van de gemeente en de hulp aan mensen in moeilijkheden, zoals blijkt uit dit artikel.

De Hoeledense Pastoorswinning en haar onderaardse gang – Godelieve Feyaerts – Bij het aanleggen van de afwatering van de school in Hoeleden, voorbij het Breugelhuis, kwam naast de kerk een onderaardse gang bloot te liggen. Dit was de aanleiding voor een artikel over de Pastoorswinning, de vroegere pastorij van Hoeleden.

Hagelandse streekgastronomie - Magda Guelinckx – De auteur is lid van de Academie voor Streekgebonden Gastronomie. Het artikel bespreekt de streekgebonden gastronomie van ons Hageland. De studie van de streekgastronomie is onder meer belangrijk, omdat ze een inzicht geeft in de levenssfeer en het karakter van de mens in deze streek. Een stuk verleden in blijven voortleven in bepaalde grondstoffen en bereidingen, in bepaalde eetgewoonten en zelfs in het taalgebruik.

André Dereze, kajotter van bij ons die de dood vond in Marokko – Gaston Denruyter (†) – Op zaterdag 17 mei 1958 vertrokken vanuit Zaventem drie 'kajotters' naar Belgisch Congo, om daar als lekenhelper te gaan werken. Op zondag 18 mei stortte hun vliegtuig neer in de buurt van Casablanca. Eén van de drie was iemand van bij ons, André Dereze. In dit artikel van onze overleden voorzitter, worden de figuur van André en de omstandigheden van zijn overlijden toegelicht.

Calixte Vandegaer, huis- en kunstschilder (1880-1956) – Staf Vandegaer – Calixte Vandegaer werd geboren in Bunsbeek, in de schaduw van de kerk. Hij vestigde zich later in Tienen in de Gilainstraat als huisschilder. Hij studeerde aan de Tiense Tekenacademie en was auteur van heel wat portrettekeningen, schilderijen, … We geven in dit artikel een korte levensbeschrijving en een overzicht van zijn ons bekende werken.

Huwelijken in het verleden - De 3 huwelijken van Maria Theresia Mathues - Godelieve Feyaerts - Maria Theresia Mathues (1844 - 1924), geboren in Ransberg en overleden in Glabbeek, huwde achtereenvolgens met drie broers. Naar aanleiding hiervan worden in dit artikel een aantal gegevens verzameld  over huwelijken in de 19de eeuw.

De naam Hendrickx in Spanje en Portugal en de naam Henriquez bij ons - Jozef Hendrickx - Onze eerste voorzitter heeft sinds het bestaan van de Heemkundige Kring al heel wat onderzoek verricht naar de oorsprong, de evolutie en de verspreiding van de naam Hendrickx met zijn vertalingen. In dit artikel vat hij een aantal gegevens weer over deze naamdragers bij ons en in het buitenland.

Oudstrijders WO I uit Bunsbeek: Joseph Duchenne ('Jef van de Waal', 1882-1991, inwijkeling en 'vuurkruiser'), en Jozef Kempeneers ('Jefke Kemp', 1883-1972) - Edmond Denruyter - In dit verhaal wordt dieper ingegaan op hun afkomst en hun leven voor, tijdens en na de eerste wereldoorlog, tot aan hun overlijden.